Výstavba trati však přinese i výzvy, se kterými je potřeba se vypořádat. Největší z nich přestavuje výstavba odstavného nádraží v severní části lokality Bohdalec – Slatiny. To počtem kolejí odpovídá přibližně velikosti pražského hlavního nádraží. Navíc by zde měla vyrůst servisní hala pro údržbu a opravy rychlovlaků.
Vlaky vs. nová čtvrť
Podle plánu měly v této lokalitě vyrůst nové byty. Těch je v metropolí akutní nedostatek. Podle urbanistické studie, která pro toto území na Desítce v minulém volebním období ve spolupráci s hlavním městem Prahou a dotčených starousedlíci vznikla, zde měla vyrůst nová městská čtvrť kombinující bytové domy, rodinné domy. Studie počítala s vysokým podílem zeleně a myslelo se v ní i na občanskou vybavenost v podobě škol a školek. Tyto protichůdné záměry se nejprve vylučovaly, nakonec se díky moderním technologiím rýsuje kompromisní varianta. Ta by umožnila vznik obou strategických záměrů, toho dopravního i bytového.
„Zastřešení“ části kolejiště
Co to znamená? Vedení Prahy 10 pravidelně jedná se zástupci projektanta, Správy železnic, ministerstva dopravy a hlavní města, aby tato zátěž byla, co nejnižší. Poslední kolo jednání přineslo výrazný posun. Praha 10 přišla s návrhem na “zastřešení” části kolejiště a odstavného nádraží pochozími platformami. Na nich mohou vzniknout domy, pochozí zóny nebo třeba park. Efektivně by tak vzniklo několikaúrovňové město. Moderní technologie to umožňují. Studii tohoto nápadu zpracovává studio Jakub Cígler Archiktekti. Podobný přístup k omezenému městskému prostoru zvolili i v jiných metropolích. Dosud největším projektem je zastřešení odstavného nádraží v New Yorku o šířce 32 kolejí. Na těchto pilířích a platformách vyrostla zcela nová čtvrť Hudson Yards.
Vlivy na životní prostředí
Vedle toho se Praha 10 připravuje na to, až výstavba vysokorychlostní železnice vstoupí do fáze, kdy se budou posuzovat její vlivy na životní prostředí, takzvaná EIA. Ve hře jsou další opatření vedoucí k eliminaci zátěže související s provozem vlaků. Správa železnic by ráda využila i jižní část lokality Bohdalec-Slatiny pro odstav běžných vlaků. S tímto záměrem však Praha 10 nesouhlasí a jedná o přesunu jinam.
Drážní promenáda opět ve hře
Co se naopak vrací do hry je Vršovická drážní promenáda. Tento projekt se dostal do konfliktu s trasou železnice. Praha 10 pracuje na tom, aby se tento projekt vrátil do hry díky přeložení části její trasy a využití volných pozemků ve vlastnictví Správy železnic.
Další kolo jednání se uskuteční 27. 8. 2024. Architekti na něm budou prezentovat svou vizi, jak eliminovat zátěž a využít prostor nad kolejištěm. Zároveň se bude diskutovat o dalších opatřeních a dojde i na Vršovickou drážní promenádu. Všechny tyto projekty jsou pro Prahu 10 důležité a představují rozumné kompenzační opatření.