Koncepce vychází z aktuálních dat o rizikovém chování, demografického vývoje a výzkumů v oblasti duševního zdraví a závislostí. Definuje klíčové pilíře prevence, jako jsou legislativní rámec, financování, mezioborová spolupráce a hodnocení efektivity preventivních programů.
Hlavní cíle koncepce:
- Snížit výskyt rizikového chování u žáků
- Podpořit duševní zdraví a wellbeing dětí i pedagogů
- Posílit prevenci závislostí (včetně digitálních) a šikany
- Rozvíjet dovednosti pro život a zdravý životní styl
- Podpořit pozitivní vztahy ve školních kolektivech
Zvláštní pozornost je věnována tématům, která jsou v českém prostředí dosud méně akcentována – například digitální závislosti a zdravý spánek. Koncepce rovněž podtrhuje význam fyzické aktivity pro duševní pohodu dětí.
Součástí strategie je i podpora pedagogických pracovníků, kteří čelí rostoucím nárokům, a významná role školních poradenských pracovišť. Důležitým prvkem je také zapojení všech aktérů – škol, žáků, rodičů i dalších odborníků – do plánování a realizace preventivních aktivit.
Praha 10 tak nastavuje komplexní přístup k primární prevenci, který zohledňuje potřeby dnešní generace dětí a mládeže a vytváří prostor pro jejich zdravý vývoj.